KLAANI 5.6

Ota yhteyttä | Kerro kaverille | Vinkkipalkkio | Sivukartta

Tuotetuki»FAQ

Usein kysytyt kysymykset

FAQ eli usein kysytyt kysymykset (Frequently Asked Questions) sisältää kysymyksiä ja vastauksia yleisimpiin ongelmiin. Kysymykset on jaoteltu yleisiin, rekisteröintiä koskeviin ja varsinaisiin ongelmakysymyksiin. Kysymyksiä ja vastauksia lisätään FAQ:iin sitä mukaa, kun ongelmia ilmoitetaan. Jos et löydä ongelmaasi vastausta tältä sivulta, ole hyvä ja täytä tukilomake, niin voimme lisätä ongelmasi vastauksineen FAQ:iin.

Ohjelmakysymykset

» Voinko siirtää tietoja Excelistä Klaaniin?
» Häviävätkö tekemäni tiedostot testijakson jälkeen?
» Voinko yhdistää kaksi rekisteritiedostoa?
» Voinko siirtää tekstiä muista ohjelmista kirjeeseen?
» Miksi tulostetut laskut eivät näy laskutietokannassa?
» Voinko käynnistää tietyn tulostusmuodon suoraan?
» Mitä teen jos unohdan ohjelmalle antamani salasanan?
» Miksi sarakkeet eivät järjesty päiväyksen mukaan?
» Ohjelma ei avaa rompulle polttamaani tiedostoa?

Yleiset kysymykset

» Kuinka asennan lataamani ohjelman?
» Mitä on shareware ja freeware?
» Miten saan tietoa uusista tuotteista ja päivityksistä?
» Kuinka pääsen Codemanin postituslistalle?
» Kuinka pääsen pois Codemanin postituslistalta?

Rekisteröintiin liittyvät kysymykset

» Miten rekisteröin lataamani ohjelman?
» Mitä etuja saan rekisteröimällä ohjelman?
» Pitääkö rekisteröity ohjelmaversio ladata erikseen?
» Ovatko versiopäivitykset maksullisia?
» Miten ohjelman päivitys tapahtuu?
» Voiko ohjelman rekisteröinnin siirtää koneelta toiselle?

Ongelmat

» Ohjelman käynnistäminen Windows Vistassa?
» Korvataanko käyttöjärjestemätiedostoja asennuksessa?
» Klaanin ja TeamVeaver etähallintaohjelmiston yhteiskäyttö?
» Relaying not allowed. Please use SMTP AUTH
» Klaanin sähköpostieditori ei lähetä liitetiedostoja
» ActiveX component can't create object (429)
» Yhden merkin siirtyminen kentästä toiseen osassa tietueita?
» Windows XP: lsass.exe tai service.exe  aloituskohtaa ei löydy
» Muut ongelmat Windows XP järjestelmässä?
» Tarvittavaa DLL-tiedostoa MSVCRT20.DLL ei löydy
» Run-time error '31037': Error loading from file
» Run-time error '367': Can't load custom control:


Vastaukset ohjelmakysymyksiin

Voinko siirtää tietoja Excelistä Klaaniin?
Kyllä. Tiedot voi siirtää Excelistä Klaaniin CSV-muodossa. Valitse Excelistä komento Tiedosto | Tallenna nimellä (File | Save As). Anna tallennettavalle tiedostolle nimi ja valitse tiedostotyypiksi (Save as type) CSV (Comma delimited) (*.csv). Vastaa mahdollisiin Excelin lisäkysymyksiin myöntävästi. Tuo sitten CSV-tiedosto Klaaniin valitsemalla komento Tiedosto | Tuo | CSV-tiedosto. Hyväksy oletustuontiasetukset (Luetteloerottimena puolipiste, ei lainausmerkkejä) jos taulukko näyttää järkevältä (vaihda muutoin sopivat asetukset) ja hyväksy tuonti. Voit alkaa käyttämään rekisteriä saman tien.

Häviävätkö tekemäni tiedostot testijakson jälkeen?
Eivät häviä. Tiedostot jäävät koneelle, mutta pääset avaamaan ne ja käyttämään niitä uudelleen vasta kun ohjelma on rekisteröity.

Voinko yhdistää kaksi rekisteritiedostoa?
Kyllä. Yhdistettävien rekisterien pitää käyttää samaa korttimallia. Jos korttimallit ovat erilaiset, siirrä tiedot ensin samalle korttimallille (Tiedosto | Siirrä tiedot). Valitse sitten toisesta rekisteristä kaikki tietueet (=rivit) ja sen jälkeen komento Tietue | Kopioi. Avaa toinen tiedosto ja valitse komento Tietue | Liitä. Huomaa että Liitä komento on aktiivinen vain silloin kun korttimallit kopioidussa ja liitettävässä tiedostossa ovat samanlaiset.

Voinko siirtää tekstiä muista ohjelmista kirjeeseen?
Kyllä. Kirjetulostuksen tekstikenttä ottaa vastaan RTF (Rich Text Format) muotoista tekstiä mistä tahansa sitä tuottavasta ohjelmasta. Voit esimerkiksi valita haluamasi tekstin Wordistä ja raahata sen hiirellä suoraan kirjetulostuksen tekstikenttään.

Miksi tulostetut laskut eivät näy laskutietokannassa?
Jotta tulostettavat laskut tallentuisivat laskutietokantaan, tulee kentän Tallenna tulostetut laskut tietokantaan olla valittuna Laskutulostusikkunasta välilehdeltä Asetukset. Tarkista valinta.

Voinko käynnistää tietyn tulostusmuodon suoraan?
Kyllä. Valitse ohjelman asetuksista kuvakepalkkiin haluamiesi tulostusmuotojen kuvakkeet. Niitä napsauttamalla pääset suoraan kyseiseen tulostusikkunaan.

Mitä teen jos unohdan ohjelmalle antamani salasanan?
Ota yhteyttä meihin sähköpostilla osoitteeseen helpdesk@codeman.fi. Annamme paluupostissa ohjeet ongelman ratkaisemiseksi.

Miksi sarakkeet eivät järjesty päiväyksen mukaan?
Ohjelma käyttää sarakkeiden järjestämisessä aakkosnumeerista lajittelua. Ohjelma ei automaattisesti tunnista päiväyksiä, vaan käsittelee kaikkea dataa merkkijonoina. Tästä syystä esimerkiksi päiväys "12.7.2004" tulee lajittelussa ennen päiväystä "2.9.2005", koska merkki "1" on ennen merkkiä "2".

Ohjelmaversio 4.3.7 tai uudempi mahdollistaa sarakkeiden lajittelun tulostuksessa myös päiväyksen mukaan. Sinun tulee määritellä haluamasi kenttä Päiväyskentäksi ohjelman kenttämäärityksistä (Työkalut > Kenttämääritykset). Kun tämän jälkeen valitset eri tulostusmuodoissa kyseisen kentän aakkostavaksi kentäksi järjestyvät tietueet päiväyksen mukaan.

Ohjelma ei avaa rompulle polttamaani tiedostoa?
Ohjelma pyrkii suojaamaan avattavan tiedoston merkitsemällä sen vain luku tilaan. Rompulla ongelmaksi muodostuu se että yleensä - poislukien virtuaalilevyasemana toimiva RW-levy - että asema ei salli rompulla olevien tiedostojen ominaisuuksien muuttamista ilman erillistä poltto-ohjelmaa. Ratkaisu on kuitenkin helppo. Siirrä kyseinen tiedosto rompulta kovalevylle kansioon, johon sinulla on kirjoitusoikeudet ja avaa tiedosto sieltä.


Vastaukset yleisiin kysymyksiin

Kuinka asennan lataamani ohjelman?
Asenna ohjelma käynnistämällä lataamasi tiedosto. Ohjelma purkaa ensin tarvittavat tiedostot kovalevylle ja käynnistää sitten automaattisesti asennusohjelman. Asennusohjelma luo työpöydälle ohjelmakuvakkeen, josta voit käynnistää ohjelman. Kaikissa ohjelmissamme on mukana myös asennuksen poistomahdollisuus.

Mitä on shareware ja freeware?
Shareware jakelu antaa käyttäjille mahdollisuuden tutustua ohjelmaan ennen sen ostamista. Jos ohjelma miellyttää käyttäjää ja hän haluaa jatkaa sen käyttämistä, pitää hänen rekisteröidä ohjelma. Freeware ohjelmat ovat täsin ilmaisia eikä niiden käytössä ole mitään rajoituksia.
Miten saan tietoa uusista tuotteista ja päivityksistä?
Voit vierailla sivuillamme, joilta aina löytyvät uusimmat tiedot ohjelmistamme tai voit liittyä postituslistallemme, jolloin saat tiedotteet uusista tapahtumista, tuotteista ja päivityksistä omaan sähköpostiisi. Ohjelman rekisteröineet asiakkaat lisätään automaattisesti postituslistallemme.

Kuinka pääsen Codemanin postituslistalle?
Lähetä meille sähköpostia osoitteeseen info@codeman.fi ja kirjoita Subject-kenttään teksti 'Subscribe'. Jonkin ajan kuluttua sinulle saapuu sähköpostiviesti, joka vahvistaa listalle pääsyn. Jos lähetät viestisi jostain muusta sähköpostiosoitteesta kuin omastasi, lisää oma sähköpostiosoitteesi viestiin.

Kuinka pääsen pois Codemanin postituslistalta?
Lähetä meille sähköpostia osoitteeseen info@codeman.fi ja kirjoita Subject-kenttään teksti 'Remove'. Jonkin ajan kuluttua sinulle saapuu sähköpostiviesti, joka vahvistaa listalta poistamisen. Jos lähetät viestisi jostain muusta sähköpostiosoitteesta kuin omastasi, lisää oma sähköpostiosoitteesi viestiin.


Vastaukset rekisteröintiin liittyviin kysymyksiin

Miten rekisteröin lataamani ohjelman?
Voit rekisteröidä ohjelman tilaamalla siihen lisenssiavaimen.
Tarkemmat ohjeet ohjelmapaketeista ja tilaamisesta löydät
hinnastosta ja tilaussivulta.

Mitä etuja saan rekisteröimällä ohjelman?
Rekisteröimällä ohjelman voit poistaa sen shareware-rajoitukset ja ottaa ohjelman täysipainoisesti käyttöösi. Lisäksi saat tuotetukemme käyttöösi ja pidämme sinut ajan tasalla ohjelman muutoksista. Ohjelman rekisteröineenä käyttäjänä saat pienet muutos- ja korjauspäivitykset ilmaiseksi. Sen lisäksi sinulla on mahdollisuus päivittää ohjelman seuraava versio edulliseen päivityshintaan.

Pitääkö rekisteröity ohjelmaversio ladata erikseen?
Ei tarvitse. Kaikki ohjelmamme ovat täysin toimivia versioita, jotka toimivat ensin shareware moodissa. Kun ohjelma rekisteröidään oikealla koodilla, muuttuu ohjelman toimintomoodi siten, että shareware käyttörajoitukset poistuvat ja ohjelman käyttöä voidaan jatkaa täysipainoisesti.

Ovatko versiopäivitykset maksullisia?
Pienemmät versiopäivitykset ovat ilmaisia. Esimerkiksi Klaanin päivitys versiosta 4.0 versioon 4.3 on maksuton. Isommat pävitykset, jolloin lähes koko ohjelmarunko koodataan uudelleen, ovat maksullisia. Päivitysmaksu on kuitenkin erittäin edullinen - noin kolmasosa - varsinaiseen rekisteröintimaksuun verrattuna.

Miten ohjelman päivitys tapahtuu?
Kun rekisteröit ohjelman päivityksenä, saat lisenssiavaimen, joka oikeuttaa päivitykseen. Sinulla tulee olla päivitykseen oikeuttava ohjelman aiempi versio, jota ohjelma kysyy rekisteröinnin yhteydessä. Muuten päivitysversion rekisteröinti etenee normaalirekisteröinnin tapaan.

Voiko ohjelman rekisteröinnin siirtää koneelta toiselle?
Kyllä voi. Lisenssiavaimen voi tarpeen vaatiessa siirtää koneelta toiselle (esimerkiksi ohjelman käyttäjän vaihtuessa tai uuden koneen hankinnan yhteydessä). Tämä tapahtuu seuraavasti:

Poista ohjelma ensin vanhalta koneelta (Käynnistä > Kaikki ohjelmat > Klaani > Poista Klaani 5.6). Tämän jälkeen voit asentaa ja rekisteröidä Klaanin samalla lisenssiavaimella uudelle koneelle.

Huomautus: Ohjelman poistaminen alkuperäiseltä koneelta on siirtotapauksessa oleellista, koska Klaani tarkistaa lisenssiavaimet satunnaisesti verkosta ja voi lukita ohjelman jos sama lisenssiavain on yhtäaikaisesti käytössä useammalla koneella.


Vastaukset ongelmiin

Korvataanko käyttöjärjestelmätiedostoja asennuksessa?
Osa ohjelmista tarvitsee toimiakseen tukea erilaisilta kirjasto- ja käyttöjärjestelmätiedostoilta. Kaikki tarvittavat tiedostot tulevat täyden asennuspaketin mukana, mutta ne lisätään tai korvaavat koneella olevat tiedostot vain siinä tapauksessa, että niiden versio on uudempi kuin koneella oleva. Microsoftin käyttöjärjestelmätiedostot ovat taaksepäin yhteensopivia, joten asennuksen ei pitäisi aiheuttaa ongelmia muiden ohjelmien kanssa, jotka käyttävät samoja tiedostoja. Listan ohjelmien mukana tulevista ja asennettavista kirjasto- ja käyttöjärjestelmätiedostoista näet täältä.

Klaanin ja TeamVeaver etähallintaohjelmiston yhteiskäyttö?
Klaanin asentaminen tai käynnistäminen TeamVeaver etähallintaohjelmiston ollessa käynissä voi aiheuttaa Klaanin jumiutumisen käynnistysvaiheessa. TeamVeaver estää joidenkin Klaanin tietojen kirjautumisen Windowsin rekisteriin, jolloin ohjelma ei pääse eteenpäin. Voit ratkaista ongelman sammuttamalla TeamViever ohjelmiston Klaanin asennuksen ja käynnistyksen ajaksi. Tämän jälkeen Klaanin käytön pitäisi sujua taas ongelmitta.

Relaying not allowed. Please use SMTP AUTH
Ilmoitus voi tulla sähköpostia lähetettäessä ja viittaa yleensä siihen että ohjelmaan määritellyt sähköpostiasetukset eivät ole oikein. Kyetäkseen lähettämään sähköpostia tulee SMTP-palvelimen normaalisti olla samalta palveluntarjoajalta kuin avoinna oleva yhteys on. Jos käytät internet-yhteytesi muodostamisessa esimerkiksi Soneran laajakaistaa, tulee lähtevän sähköpostin asetuksissa käyttää Soneran SMTP-asetuksia. Vastaavasti muiden palveluntarjoajien yhteyttä käyttäessäsi, määritä myös SMPT-palvelimen asetukset kyseisen palveluntarjoajan määritysten mukaan. Tarkista palveluntarjoajasi asetuksista myös tarvitseeko lähtevän postin palvelin (SMTP) kirjautumista. Jos ei tarvitse, jätä käyttäjätunnus ja salasana kenttä tyhjiksi.

Klaanin sähköpostieditori ei lähetä liitetiedostoja?
Jos käytössäsi on Outlook sähköpostipalvelin, saattavat sen asetukset estää liitetiedostojen käytön. Lähetyksen aikana saat ilmoituksen viallisesta liitetiedostosta tai mahdollisesta viruksesta. Tämä on Microsoftin Outlookissa oleva tunnettu ongelma, joka haittaa kolmansien osapuolien ohjelmien hyödyntämistä. Vastaavaa ongelmaa ei esiinny jos järjestelmään määritelty oletussähköpostiohjelma on esimerkiksi Outlook Express tai Eudora.

ActiveX component can't create object (429)
Ilmoitus voi tulla kun yrität muuttaa tulostimen asetuksia jossain tulostusikkunassa (komento "Tulostin..."). Ongelma johtuu siitä että tulostinikkunan kutsuun liittyvä kirjastotiedoston rekisteröinti ei jostain syystä ole voimassa. Voit rekisteröidä kirjastotiedoston järjestelmään uudelleen sulkemalla Klaanin, valitsemalla Windowsin Käynnistä valikosta komennon Suorita ja kirjoittamalla tekstikenttää tekstin "RegSvr32 C:\Windows\System32\VBPrnDlg.dll". Kun painat OK saat ilmoituksen onnistuneesta rekisteröinnistä. Tämän jälkeen virheilmoitusta ei pitäisi enää tulla Klaanissa.

Yhden merkin siirtyminen kentästä toiseen osassa tietueita?
On ilmennyt joitakin tapauksia, joissa rekisteritiedostoon on ilmaantunut yksi ylimääräinen merkki. Tämä aiheuttaa tietojen siirtymistä, joka ilmenee rekisterissä siten että tietueen sisällä edellisestä kentästä siirtyy seuraavaan kenttään yksi merkki. Siirtymä vaikuttaa kaikkiin tietueisiin siirtokohdasta eteenpäin. Ylimääräisen merkin ilmaantumisen syy ei ole tiedossa, mutta ongelma on helposti korjattavissa. Lähetä vioittunut rekisteritiedosto meille sähköpostin liitetiedostona osoitteeseen helpdesk@codeman.fi niin poistamme ylimääräisen merkin rekisteritiedostosta jolloin tiedot palautuvat alkuperäisiksi.

Tarvittavaa DLL-tiedostoa MSVCRT20.DLL ei löydy
Käynnistettäessä CD-ROM levyn setup.exe ohjelmaa, saattaa tulla kyseinen virheilmoitus. Tämä johtuu siitä että jotkut järjestelmät eivät osaa ottaa käyttöön CD-ROM levyllä olevaa tiedostoa. Ohjelma saadaan toimimaan kopioimalla tiedosto MSVCRT20.DLL CD-ROM levyltä manuaalisesti Windowsin systeemikansioon (C:\WINDOWS\SYSTEM) ja käynnistämällä sen jälkeen start.exe uudelleen.


Loading